Octane Sports Verkkokauppa

Kypärät

Etusivu » Ajovarusteet » Kypärät

 

Oikea moottoripyöräkypärä pelastaa henkesi – kiinnitä kypäräostoksilla huomiota näihin asioihin

Kypärätyyppi valitaan usein moottoripyörämallin mukaan: customilla ajavat suosivat avokypärää, sporttipyörillä ajavat umpikypärää ja matkamotoristit avattavaa kypärää.

 

Adventurekäyttöön on suunniteltu crossi- ja umpikypärän välimuoto, jossa on yhdistetty perinteiseen umpikypärään crossikypärän lippa.

 

 

Kannattaa aina avoimin mielin miettiä, mikä kypärätyyppi täyttää parhaiten omat tarpeet.

 

Esimerkiksi avokypärä ei välttämättä ole se mukavin vaihtoehto sateella tai syysmyrskyssä, vaikka alla olisikin custom.

 

Ostajan kaksi tyypillisintä virhettä on helppo listata:

 

1) Valitaan liian iso kypäräkoko. Uutena mukava kypärä muuttuu käytössä nopeasti liian väljäksi.

 

2) Valitaan kypärä ulkonäön tai grafiikan perusteella istuvuuden kustannuksella.

 

 

Oikean kokoinen kypärä laskeutuu alas ja silmät jäävät korkeussuunnassa visiiriaukon puoliväliin, jolloin näkyvyys joka suuntaan on hyvä. Se ei paina häiritsevästi, eikä myöskään jää irti päästä mistään kohdasta. Kun kypärä on päässäsi, ota siitä käsillä tukeva ote ja yritä kääntää kypärää sivusuunnassa. Jos kypärä kääntyy niin, että sisäverhoilun ja posken väliin jää tilaa tai kypärä muuten kääntyy reilusti, kokeile pienempää kokoa. On normaalia, että uuden kypärän poskipalat puristavat sen verran, että esimerkiksi purukumin pureskeleminen tuntuu vaikealta. Eri valmistajien mitoitukset poikkeavat toisistaan, joten pelkkä kokomerkintä ei aina kerro kypärän sopivasta koosta.

 

Valittu kypärä on harvoin liian pieni. Kypärän sisustukset painuvat ja muotoutuvat käytön myötä, joten uutena mukavalta tuntuvasta kypärästä voi tulla liian iso ja väljä.

 

Kerran ostettu kypärä ei myöskään ole ikuinen. Ultraviolettisäteily heikentää vuosien mittaan kypärän ulkokuorta. Sisäkuori puolestaan menettää ominaisuuksiaan käytössä, esimerkiksi mekaanisen rasituksen ja hikoilun takia. Ulko- ja sisäkuoren heikentyneitä ominaisuuksia ei voi havaita ulkoisella tarkastelulla.

 

Kypärävalmistajat suosittelevat kypärän uusimista käytöstä riippuen 3–7 vuoden välein.

 

Kypärän valmistusaika on aina merkitty kypärän sisäkuoreen, joskin sen löytäminen voi olla hankalaa sisustaa purkamatta.

 

 

Keräsimme yhteen 7 niksiä, jotka auttavat oikean kypärän löytämisessä

 

1. Turvallisuus

 

Kypärän tehtävä on onnettomuustilanteessa vaimentaa pään alueelle kohdistuvaa iskua ja jakaa iskuvoima mahdollisimman suurelle alueelle. Paksu ja kova ulkokuori on vahva, mutta se on eri asia kuin turvallinen kypärä. Turvallisuuden kannalta tärkeintä on ulko- ja sisäkuoren kyky yhdessä vaimentaa tehokkaasti iskuenergiaa, jotta aivoihin kohdistuva tärähdys olisi mahdollisimman vaimea.

 

 

2. Istuvuus

 

Kypärän pitää istua päähän napakasti. Sopiva kypärä ei puristaa liikaa, vaan laskeutuu syvälle päähän ja tukee tasaisesti joka puolelta, myös poskista. Hyvin istuvassa kypärässä kuljettaja pysyy pidempään virkeänä, joten se lisää passiivista turvallisuutta.

 

3. Mukavuus

 

Hyvä ilmanvaihto, aurinkovisiiri ja kypäräpuhelinvalmius ovat esimerkkejä ominaisuuksista, joiden avulla voi parantaa passiivista turvallisuutta. Mitä korkeampana kuljettajan vireystila pysyy, sitä pienempi todennäköisyys on joutua onnettomuuteen.

 

4. Visiiri

 

Visiirin läpi tulee nähdä, mutta se ei vielä riitä. Liian ohut tai pehmeä visiiri tärisee ja sitä on vaikea sulkea ja avata. Se myös naarmuuntuu helposti.

 

Hyvä visiiri on tukeva, helppo avata ja sulkea, ei naarmuunnu helposti, on helppo irrottaa ja asentaa.

 

Hyvässä visiirissä on UV-suoja.

 

5. Väri/ulkonäkö

 

Kypärän väri on paitsi makuasia, myös turvallisuuteen vaikuttava tekijä.

 

Värikäs – kirkas, monivärinen tai huomiovärinen – kypärä näkyy paremmin liikenteessä. Kypärän värin merkitys korostuu, jos moottoripyörä ja muut ajovarusteet ovat väritykseltään erityisen tummia. Yksivärinen kypärä on yleensä edullisin.

 

Kun olet päättänyt budjetin kypärän ostoon, mieti haluatko käyttää siitä osan pelkkään väritykseen, vai valitsisitko sen sijaan yhtä luokkaa paremman yksivärisen vaihtoehdon.

 

6. Hihnan lukitus

 

Vaihtoehtoja ovat DD-lukitus ja mikrometrinen pikalukitus, sekä magneettinen Fidlock lukitus..

 

Kilpailukäyttöön on sallittu ainoastaan DD-lukitus, jossa leukahihna pujotetaan kahden D-muotoisen lenkin läpi ja kiristetään. Pikalukituksen etu on nimensä mukaisesti nopeus, mutta siinäkin käyttäjä joutuu joka kerta huolehtimaan hihnan oikeasta kireydestä.

 

7. Melu

 

Alhaisen melutason merkitystä korostetaan monesti liikaa kypärävalinnassa, vaikka melutasoissa eroja onkin.

 

Markkinoilla ei ole yhtään moottoripyöräkypärämallia, joka alittaisi maantienopeuksissa esimerkiksi teollisuustyöntekijöille määrätyt melurajat. Siksi moottoripyöräillessä tulee aina käyttää korvatulppia.

 

Halvin hinta -takuu varmistaa, että meiltä saat kypärät halvimmalla hinnalla. Lue lisää hintatakuusta ja siitä miten se toimii toimitusehdot-välilehdeltä.

NOPEA TOIMITUS

Vain 2 - 5 päivää

HINTATAKUU

Aina edullisin. Jos ei, laskemme hintaa sinulle

ILMAINEN TOIMITUS

Yli 150€ ylittäville tilauksille

ILMAINEN VAIHTO/PALAUTUS

60 päivän palautus- ja vaihto-oikeus

Haluatko

13%

Alennuksen?

KÄYTTÄJÄTUNNUS
SALASANA

Kirjautuminen

Kirjaudu sisään antamalla
tunnuksesi ja salasanasi.

Uusi asiakas? Rekisteröidy tästä.
Unohtuiko salasana?