Monet verkkokaupat toimivat täysin virtuaalisesti

Ihmiset tekevät nykyisin paljon ostoksia internetin verkkokaupoista. Yhä suurempi osa ostoksista tilataan verkosta, eikä monikaan halua lähteä vaikkapa työpäivän jälkeen kiertelemään kaupungin kauppoihin. Verkkokaupat ovat aina auki ja niissä onkin yleensä varsin kattava valikoima.

Miten verkkokauppojen sivustot yleensä on suunniteltu

Jos verrataan verkkokauppaa perinteiseen kivijalkakauppaan, niin yleensä juuri valikoiman laajuudessa on suuria eroja. Kivijalkakaupan rajat tulevat nopeasti vastaan, jos tuotteita on esillä pilvin pimein. Verkkokaupassa taas on esillä vain tuotteiden kuvat sekä kuvaukset, joita voidaan laittaa verkkokaupan sivustolle niin paljon kuin halutaan. Täytyy tietysti sitten muistaa suunnittelussa, että asiakkaalla pitää olla käytössään jotain suodattimia, joilla hän voi etsiä haluamiaan tuotteita verkkokaupan sivustolta. Muutoinkin käyttöliittymään on hyvä kiinnittää huomiota, sillä asiakas tekee monesti päätöksen ulkoasun perusteella. Jos verkkokauppa näyttää päätelaitteen näytöllä siltä kuin se olisi suoraan 1990-luvulta, voi mahdollinen asiakas lähteä sivustolta hyvin nopeasti pois. On siis tärkeää, että suunnitteluun ja erityisesti käyttöliittymän helppokäyttöisyyteen on käytetty aikaa.

Esimerkiksi monet online kasinot on suunniteltu juuri samalla periaatteella, jossa kaikki on pyritty tekemään asiakkaalle mahdollisimman helpoksi, unohtamatta hienoa ja nykyaikaista ulkoasua. Esimerkiksi 21.com bonuskoodi kannattaa ottaa haltuun, mikäli haluaa pelata online kasinolla. Asiakas ei myöskään jaksa olla verkkokaupan sivustolla kovin pitkään, mikäli sivusto ei toimi nopeasti ja loogisesti. Jos tuotteita ei meinaa löytää, tai esimerkiksi maksutapojen valinnassa on ongelmia, asiakas vaihtaa kauppaa hyvin nopeasti.

Monella verkkokaupalla ei ole kivijalkakauppaa

Monet perinteiset kivijalkakaupat ovat joutuneet ikää kuin pakon sanelemana avaamaan myös verkkokaupan, mikäli haluavat menestyä jatkossakin. Monet asiakkaat ovat siirtyneet jo täysin verkkokauppojen maailmaan, ja niinpä perinteiset muotitalot ja marketit ovat avanneet oman verkkokauppansa asiakkailleen. On kuitenkin myös paljon verkkokauppoja, joilla ei ole ollenkaan kivijalkamyymälää, missä asiakas voisi vierailla. Kaupalla on vain valtava varasto, josta tilaukset lähetetään. Asiakkaat selaavat tuotteita internetissä ja tekevät tilauksensa sitä kautta. Sen jälkeen joko verkkokaupan työntekijä tai robotti kerää tilauksen ja lähettää sen matkaan.

On lisäksi tärkeää, että verkkokauppojen asiakaspalvelu on kunnossa. Monesti tuotteita pitää vaihtaa tai palauttaa, tai maksuasioista voi olla kysyttävää. Silloin on hyvä, että voi olla suoraan yhteydessä kaupan asiakaspalvelun kanssa.